Antalet superbilar växer i snabb takt. Det betyder att konkurrensen om titeln för den dyraste bilen i världens växer också. För göra listan på dom dyraste bilarna i världen 2017 såg vi på bilar som blandade hög stil, absurd prestanda, innovativa material, och naturligtvis en oöverträffad prislapp.
10. Koenigsegg Regera – 1,9 miljoner dollar
Christian von Koenigsegg kan vara den mest visionära privata byggaren i världen idag. Hans skapelser är djupt personliga och otvetydigt banbrytande innovationer. De många av de dyraste bilarna i världen, priset på förändringarna för att matcha komplexiteten hos varje kunds krav. Regera är byggd kring en 5,0-liters twin-turbo V8 som pumpar ut 1 100 hästkrafter. Resten av drivlinan är en strålande avvikelse från normen: Regera använder något som kallas Koenigsegg Direct Drive-systemet, där en liten vevmonterad elmotor är ansluten till motorn med en hydraulisk koppling och fungerar som en startmotor.
Sedan tilldelas var och en av bakhjulen sin egen elmotor och trycker ut runt 700 hästkrafter. Av ledningen, med kopplingen öppen är Regera en ren elektrisk enhet. När den hydrauliska kopplingen stängs fyller den mindre elektriska motorn botten av vridmomentkurvan. Få innovationer i bilen har inspirerat så mycket avund som Koenigseggs drivsystem, och det står för bara en del av den orimliga kostnaden.
9. Ferrari LaFerrari Aperta – 2,2 miljoner dollar
Ferrari LaFerrari stod ut när den introducerades första gången på 2013 Geneva Auto Show, trots att den var tvungen att dela golvet med en ny Lamborghini Veneno och McLaren P1. Den har en toppfart på 217 km / h, krossat banbrytningen på Maranello och går från 0 till 60 på under två sekunder.
Avtäckt vid förra årets Paris Auto Show, är Ferrari LaFerrari Aperta den öppna toppversionen av den snabbaste produktionen Ferrari någonsin gjord. Bokstavligen betyder ”öppet”, Aperta skiljer sig från hårddisken – som redan var dyrt när den först såldes 2013 eller 1 miljon dollar – på några avgörande sätt.
Aperta använder samma revolutionerande drivlinje för att skapa cirka 1000 hästkrafter: den bakre monterade 6,3-liters Ferrari F140 V12 i kombination med sitt HY-KERS kinetiska energiåtervinningssystem, som cribbed från sin Formula 1-bil. Men frånvaron av tak- och en liten viktökning har krävt några kritiska förändringar i bilen: Aperta har en framträdande främre luftdamm för att höja nedåtgående kraft, dess radiatorer har vinkats ner till direkt luftflöde utmed Underkroppen istället för över huven och en L-formad kil har integrerats i övre hörnet av varje vindruta a-pelare för att minska kompressionen på baksidan av stugan. Vad Ferrari kallar ”Butterfly” dörrar öppnas i en något annorlunda vinkel. Leta även efter reviderade hjulbågar.
8. McLaren P1 GTR – $ 2,59 miljoner
Okej, så McLaren P1 GTR är inte på marknaden längre, och det var aldrig riktigt förrän, eftersom McLaren sålde det ut ur verken, och endast 35 gjordes. Det är också en bana enda bil. Du skulle tro att dessa faktorer skulle ta bort GTR från strid. Inte så! En spårbil är fortfarande en bil, och den här är en skönhet. Byggd av McLaren fungerar som en 20-årsjubileum firande av McLarens seger i Le Mans och underhålls av McLaren Special Operations avdelning, såldes P1 GTR endast i pund för 1,9 miljoner pund.
1000-hästkrafterna P1 GTR är en av de dyraste bilarna i världen eftersom det är en McLaren, och en mycket speciell i den. Den har en hybriddriven plockad från den lummiga P1-vägbilen, men det skiljer sig på olika sätt. Om P1 har en mängd olika körprogram (e-läge, normal, sport, spår och tävling, samt en all-out ”boost” och Instant Power Assist System-knapp) har GTR en borttagen uppsättning alternativ . Den har en fast körhöjd på racerfärdig upphängning, en fast bakre vinge som kan utrusta ett dragreduceringssystem och ett specialdesignat avgassystem. Den färdas 225 mph i högänden och går från 0-60 på 2,4 sekunder.
7. Bugatti Chiron – 2,6 miljoner dollar
När, som legenden, krävde tidigare VW-csar Ferdinand Piech att Bugatti gjorde den snabbaste bilen i världen, tappade mastermindarna i Mulsanne Veyron, ett insektiskt exempel på flygindustrin som kolliderade med fordonsindustrin som reste en skrattret 268 mph. Dess W-16, 1.001-hästkraftsmotor stötte på kostnaden till 1,5 miljoner dollar, och de fyra turboavfall var högre än de flesta moderna motorer.
Nu är Veyron-en gång bland de dyraste bilarna i världen borta. I sin plats, Bugatti Chiron, en ännu dyrare Bugatti. Också snabbare, mer avancerad och kraftfullare än Veyron, har Chiron en liknande quad-turboladdad W-16 8,0-liters motor, men den har tinkered och futzed tills produktionen nu är 1.500 hästkrafter-300 mer än till och med Super Sport , Den snabbaste modellen av Veyron. Chiron topphastighet har varit begränsad till bara 261 mph på vägen; Dess faktiska topphastighet har enligt uppgift ännu inte testats. Men de rika och vilinga klarar sig för att ställa märket.
Vad gör Chiron till en av de dyraste bilarna i världen? Det är en Bugatti, den är handgjord i en ateljé, och ingen kan komma överens om hur man uttalar sitt namn.
6. Pagani Huayra BC – 2,8 miljoner dollar
För dem som inte trodde att det kunde bli mer extremt att Pagani Huayra, ger vi dig Huayra BC, den dyraste Pagani som någonsin gjorts. BC står för Benny Caiola, en italiensk investerare som kanske har ägt en av de bästa samlingar av Ferraris i världen. Caiola var en av Horacio Paganiens äldsta vänner och mentorer, och den här bilen tar Paganias obsessiva inställning till detaljer till ännu mer mentala nivåer.
BC ser ut och låter som ”basen” Huayra: Motorn är fortfarande från AMG och är fortfarande en 6,0-liters V-12 bi-turbo som har blivit inställd av Pagani’s demoniska butikskornar för att få dig 790 hästkrafter och 811 lb-ft Vridmoment. All denna trollkarl körs genom stativdrivaxlar utvecklade genom Le Mans prototypprogram till bakhjulen genom en sju hastighet Xtrac-transmission. Förstod det? Själva överföringen styrs av elektrohydrauliska aktiverings- och kolfibersynkroniserare. Pagani, någonsin hungrig för kolfiber.
Här är bara ett av många sätt som BC flyger från planeten Huarya: Varje växling i denna dynamiska överföring har justerats från standard Huayra 150 millisekunder till BC: s 75. Det tar en snabb skifttid och slashar den i hälften.
5. Ferrari Pininfarina Sergio – 3 miljoner dollar
Endast sex av dessa förebyggande Ferraris har någonsin gjorts. Den mycket dyra Ferrari Pininfarina Sergio skapades i hyllning till den berömda sonen till grundaren av Pininfarina året då han dog. Det var ursprungligen presenterat som en konceptbil 2013, Sergio växte på Ferrari precis nog för att för dem att grönlätta en sex-bil produktionskörning baserat på Ferrari 458 Spider.
Tack vare en kolfiberfiberram är den handgjorda Sergio en full 330 pounds lättare än den redan waifliknande 458. Arrangerad i en tvåsitsig konfiguration tar det friluftskonceptet ännu längre. Om Ferrari 458 Spider inte har något tak, har Sergio inget tak, inga sidofönster och vindruta. Det gör kraften i denna naturligt aspirerade 4,5-liter F136F V-8-motor – samma som använde 458 Spider-desto kraftigare.
4. Aston Martin Valkyrie – 3 miljoner dollar
Det finns inget aviserat pris för Aston Martin Valkyrie än. Men en tillförlitlig källa sa att om vi sätter 3 miljoner dollar skulle vi vara på rätt sätt. Den här bilen, tills nyligen känd som Aston Martin-Red Bull AM-RB 001, är en kulmination av Aston Martins visionära nya president Andy Palmer, som har inlett Aston Martin till en ny ålder av solvens och relevans med en serie av Mördare bilar. Valkrie är den mest mördare bil av alla.
Palmer och Red Bull Racing’s Adrian Newey och Christian Horner gick med på att bygga bilen över en pint på en pub (sann historia). Följaktligen föddes partnerskapet mellan Aston och Red Bull Racing’s Newey, aerodynamikern vars arbete i stor utsträckning är ansvarigt för Red Bulls fleråriga dominans i Formel One. Newey och Aston Martin uppfann ett aerodynamiskt system för Valkyrie som kanaliserar luft genom chassit och skapar nedstyrka utan hjälp av vingar.
Motorn kommer att vara en 6,5-liters, naturligt aspirerad V-12 skräddarsydd för ramen av Cosworth, och gjordes för att uppnå det magiska 1: 1-förhållandet mellan vikt och vikt.
Valkyrie är inte en bil för tillfälliga köpare av superbilar. Marek Reichman, Aston Martins designer, sa att bilen, som har ett Rimac-byggt hybridbatteri installerat tillsammans med motorn, kommer att göra cirka 1 000 hästkrafter.
3. Lamborghini Veneno Roadster – 3,3 miljoner dollar
Veneno Roadster är den dyraste produktionen Lamborghini på vägen idag. Det är faktiskt $ 500.000 dyrare än Coupe-versionen av Veneno. Det är mycket pengar för lite mindre tak över huvudet.
Hur kan du förklara en kostnad väl norr om 3 miljoner dollar? Titta på byggnaden av denna öppna två-sitsen. Monokan lyfts från LP700-4 Aventador, förutom att den här är gjord av kolfiber. Ovanpå denna är en 740 hk, 6,5-liters V-12 bultad med en sju-stegs enkelkopplad ISR-automatiserad manuell växellåda – samma som finns i Veneno Coupe. Det är en knepig överföring, och en som får mycket värme bland aficionados. Om det finns utrymme för förbättringar i en bil som kostar mer än en privat jetandel, skulle överföringen vara platsen. Den sprungna delen av Veneno är placerad ovanpå en pushrod-aktiverad upphängning, och trots att den drivs av ett fullt helhjulsdrivningssystem, är den totala torrvikten på denna kolfiberpärla bara 3 285 pund.
2. Lykan HyperSport – 3,4 miljoner dollar
Byggd av W Motors är Lykan HyperPport legitimt den första arabiska superbilen. Vi vet det här eftersom W Motors är baserad i Libanon, men också för att HyperSport beräknas vara den första bilen som har strålkastare med inbyggda juveler. Det finns titan LED-blad som har totalt 420 15-karat diamanter. Men enligt Lykan har köpare också valt rubiner, diamanter, gula diamanter och safirer.
Resten av bilen? Bra. Den drivs av en mid-bakmonterad, dubbel-turbo 3,8-liters platt-sex boxare som brinner ca 780 hästkrafter genom bakhjulen. Det är 0-62 i 2,8 sekunder och har en blåsande toppfart på 240 mph.
Men verkligen: strålkastarna är gjorda med 240 15 karat diamanter. Och det är det som gör den här till en av de dyraste bilarna i världen.
1. McLaren P1 LM – 3,7 miljoner dollar
McLaren P1 LM är den dyraste bilen i världen 2017. Fortsätt och bestrid det, för att du kan. Men först överväg försiktigheterna: McLaren byggde inte egentligen denna bil. De byggde den ursprungliga P1, som sedan förvärvades av Lanzante Motorsports, som omsorgsfullt byggde om P1, omvandlade en nästan perfekt superbil till ett slutgiltigt konstverk som en dag kommer att komma ihåg som en fulländig prestation av hela mänskligheten.
Det tar signaler från McLaren P1 GTR [se ovan] och den lagrade McLaren F1 vägbilen. Liksom F1 har LM guldplätering i motorrummet. Och motorn som guldet omger är en 3,8-liters twin-turbo V-8. Kombinerat med de tre elektriska motorerna spridda mellan motorn och bakhjulen, producerar P1 LM en heroisk 1000 hästkrafter.
Dessa uppgifter får inte särskilja en bil på den här listan, som har höga kraven. Lanzante särskiljer sig är hur smart det är. Aerodynamiken kommer till liv på rätt spår. En modifierad bakre vinge och förstorad främre delare sammanfogar med dykplan som genererar en förbluffande 40 procent ökning i downforce över P1 GTR.